Sunday, December 9, 2007

Hei bollesveis.







Titten Tatten alle sammen.


Nå har jeg noen timer for meg selv med internettkontakt her i leiligheten i Jomtien igjen, før Vara og jeg skal ut og se etter kopper, glass, bord, stoler o.l. til cafeen som såvidt har begynt å spire:



Vi har investert i frakt og arbeidshest;
Han tar oss både hit og dit. Etter en ukes nøling og noen dagers erting fra Vara har jeg blitt sjåfør og ikke bare passasjer.
Det virker som jeg har truffet veldig godt i forhold til samarbeidspartner i dette litt halsbrekkende ´hjelpe en ikke-bemidlet dame som fortjener det igang med noe hun kan få til å gro´- prosjektet mitt: Vara er 39 år og har bodd minst 30 av dem i Pattaya, en av de mer beryktede byene i verden. Men hun er likevel mer bereist enn meg, har god smak, masse erfaring i forhold til utelivsjobbing her i Øst, kjenner mange, er lite typisk Thai, lite typisk kvinne, har mange av de samme ideene som meg og jeg klarer sakte men sikkert å stole mer og mer på henne og at hun ikke bare plutselig vil si ¨Hade bra og takk for pengene.¨Jeg gleder meg til å se cafeen som snekkerne nå er i gang med å bygge. Kommunikasjonen er litt trøblete, selv om hun lett kan si det meste på engelsk er det en engelsk med sterk Thai-dialekt. Det blir endel forbi-hverandre-prat. Men jeg har valgt å gi henne rattet og pengene for at ting skal kunne skje i det tempoet som er naturlig her. Alt vokser og endrer seg mye raskere i tropisk klima, uvant for en treg Nordmann... :-) har ingen bilder av Vara enda, hun vil ikke bli fotografert.
Solen griller meg godt her, så jeg kler meg i åpent og ledig hvitt så mye som mulig. Håret er klippet og brillene fornyet:
Jeg legger også ved ett strandbilde, SuperHavna (Nevlunghavn, Larvik), tatt fra en av resortene/hotellene som det er endel av, der de virkelige perlene er, og slik dere nok kommer til å bo den tid dere er her når den tid kommer.
Ikke alle lever slik:
men nydelig er det lell.
Selv prøver jeg å bo som Vara og de som hjelper henne, dvs. ca. slik Thaiene bor, tror jeg.
Jaja, en time til jeg skal ut og fly igjen, jeg får prøve å få en blund.
Litt av den ytre kysten av Koh Chang:
Atle

No comments: