Sunday, December 9, 2007

Mer nyansert

Hei igjen alle sammen.
Siden det er kaldt og moerkt i Norge naa og bare krig, forgiftet vann, jul og annen elendighet i alle medier sender jeg en litt mindre paradisaktig mail herfra.

Det er betydelig bedre aa vaere her enn i byen, men det er fantastiske forskjeller mellom hoteller og vanlige folk. Som jeg nevnte bor Vara og jeg mer som vanlige folk og naa, mens snekkerne fortsetter aa bygge Cafeen som skal servere kaffe, coctailer og San Miguel oel, til aa begynne med, har vi leid oss inn paa ett rom hvor det egentlig bare er en seng. Badet bestaar av ett rom med en do, en vask, ett dusjhaandtak, men det er ikke rennende vann... Men det er stroem! Vi har fyllt opp rommet med cafemoebler og annet som trengs til cafeen. Vi har bodd der i 3 dager naa, THB 300/dag (ca.NOK 50.-) og det er utrolig hvor fort man venner seg til ting. Faktisk er det ganske bra aa sove der fordi bygningen er saapass spinkel at den kjoeles ned naar sola gaar ned. Doeren laases med hengelaas. Se bilde av innkjoersel med en av vaktundene, bygningen er den hvite til hoeyre.



Vi skal boo der ut maaneden for vi har betalt 6 maaneder forskudd paa en bungalow som naa er under oppfoering, den tror jeg blir koseligere, men antakelig med boettedusj den ogsaa... :-) Jeg har tenkt til aa utnytte denne muligheten til aa positivt sjokkere meg selv paa bursdagen min ved aa overnatte en natt paa Sea Viewhttp://www.seaviewkohchang.com/home/index.phpi en s.k. 'Deluxe Cottage' (THB 4000/dag ca. NOK 650)http://www.seaviewkohchang.com/accommodation/details.php?room_id=r001 hvis det er ledig, om saa bare for aa tyte enda mere foranding inn i den plagede hjernen min.

Ta gjerne en titt paa websiden til baren til han som hjelper oss saa mye med cafeen at han maa sies aa vaere prosjektleder for den; Mr.Ped, baren hans heter Little Tree bar, webside:http://www.littletreekohchang.com/ Vara er gammel veninnde med moren hans, Lek, som har bodd her i 6-7 aar. En knallstart spoer dere meg.

Goey aa see dette ta form, selv om jeg som vestlig merker endel frustrasjoener over hvordan ting gjoeres. Planer endres hele tiden og innsyn og kontroll har jeg gitt opp, Vara koordinerer, styrer penger og aarner. Jeg betaler, er motobikesjaafoer, og bekymrer meg over oekonomien... :-)

Men jeg foeler meg ganske sikker paa at jeg har truffet rett samarbeidspartner i Vara, hun har god smak, velger som regel det samme jeg ville gjort, er mye mer fornuftig med penger enn de fleste Thaier jeg har stoett paa, er brutalt aerlig noen ganger og har budinessmotiver. Hun spoeker av og til med at kommer til aa late som om hun ikke vet hvem jeg er naar jeg er i Norge og ringer, men jeg tror ikke hun kommer til aa gjoere det. Time vill sjovv...

Mere bilder: det foerste Vara gjorde naar vi tok inn der vi bor naa var aa lage ett lite alter paa ett av cafebordene, med en figur (beklager uvitenheten..) hun hadde reist til Bangkok for aa faa tak i. Den er over 100 aar gammel og jeg toer ikke sette noe paa det bordet.



Se ogsaa bilde av en av vekkerklokkene som begynner kykkeliky-konkurransen saann i 4-5 tida.

Foereloepig drikker Vara og jeg morgen og ettermiddagskaffen paa Lanas Cafe, i andre enden av landsbyen for der vi kommer til aa aapne.




Han har bra kaffe, interioer og stemning, men litt mye trafikkstoey. Vara snakker endel med han som driver der, en veldig sympatisk kar og vestlig som jeg er fryktet jeg konkurrnsen. Selvfoelgelig blir han en samarbeidspartner, bare jeg lar Vara styre showet. Han viste meg en kjempestilig originalutgave av en bok av Hobbes her om dagen, fra 1651. Ikke helt paperback akkurat!... Interessant og inspirerende aa se hva boeker var foer i tida!

Saa en liten tingelang til slutt: her ute heter jeg Eric, Vara begynte aa kalle meg det. Mye lettere aa si enn Atle, og her i tropevarmen er det viktig aa spare paa energien! Som ved ett magisk sammentreff er det det samme som faren min het, men det vet jo de fleste av dere...

Jaja, dette ble ikke saa mye mer nyanseert som jeg hadde tenkt, men det gjoer ikke noe...Mer neste gang!


Atle/Eric

Bonusbilder:
Byen vi bor i:


No comments: